logo.png

Update ICT problemen bij belastingdienst (energiebelasting)

  • Procedure teruggaaf energiebelasting – aanvraag NL
  • Problemen sinds januari 2021

Door het veranderen van de aanvraagprocedure inclusief de bijbehorende nieuwe correspondentie methode en formulieren is er sinds december 2020 vertraging ontstaan bij de belastingdienst.

Voor het verwerken van energiebelasting teruggaafprocedures is ook een nieuw ICT-systeem bij de belastingdienst in gebruik genomen. Gezien dit systeem vol zat (en nog zit) met foute verwerkingen heeft de belastingdienst bijna alle aanvragen stilgelegd. Hierdoor liep het verstrekken van beschikkingen op de teruggaaf ernstige vertraging op.

In mei 2021 is er een update van het ICT-systeem geweest, echter door nieuwe problemen die werden geconstateerd zijn wederom de aanvraagbeoordeling landelijk stilgelegd. Het wachten is op een nieuwe update waar de bugs (technische onvolkomenheden) zijn opgelost.

Beter Besparen heeft wekelijks intensief contact over de situatie en de voortgang. Gezien de problemen aanhielden, hebben we de belastingdienst succesvol juridisch aangesproken. Het doel voor ons is in eerste instantie een snellere teruggaaf te bewerkstelligen.

Door de juridische procedures in combinatie met de kennis en zuivere werkwijze van Beter Besparen weten we in 2022 veel problemen in de procedure van de belastingdienst voor onze klanten te voorkomen of tijdig op te lossen.

Bij vragen: vul het contactformulier op de website in, inclusief e-mail en telefoonnummer.

Maart 2022

Directie Beter Besparen